Tuesday, June 9, 2015

#8 Road to ICSI - Laparoscopy experience


My laparoscopy procedure is scheduled on the 7th of May 2015.
Best bukan on the 5th May tu pegi jumpa Dr. KB NG then 7th May terus buat laps?
Padahal masa sebelum jumpa tu bila diskas dgn DH, tak nak operate lagi sbb dah tak sanggup nak belah perut and wanted to try acupuncture.
Tapi tak tau lah mana datang kekuatan utk lalui semua tu dgn cepat dan tenang.

By right Dr. KB Ng tak advise pon buat laps at first sebab my fibroid is not attached to the uterus pon tp bila dia buat TVS, he can see why Dr. Tasha refer me to him.
The fibroid is actually pushing the pathway utk letak embrio tu nnt and the other one is actually pushing my right ovary slightly higher so Dr. Tasha takut when OPU nnt susah nak amik eggs.

We asked Dr. Ng on the estimation cost for the procedure. He estimated around RM 9k ++.
Y asked?

Because my insurance tak cover dah anything related to FIBROIDS!

Semua sbb Iols yg terlebih bijak pandai pegi upgrade policy lepas buat operation fibroid dulu tu.
Dang!
Lps buat segala kira2.. we decided to continue jugak.
DH ckp, duit boleh cari and my health is more important then anything else.


So on the 7th May, 10am I pon checked in kat Tung Shin Hospital.
Disuruh start posa dr kol 8 am and my laps was scheduled at 3 pm.

Before the procedure, they took my blood and did the sugar level test.
And my sugar level was high! Like 12.
But I was lucky it went down before the procedure to 8.





This is the moment before the nurse pushed me to the operation theater.



So as I remembered masa kat dlm OT tu dah pukul 3.25 pm.
Dr bius dtg and did the bius and within 5 minutes kot I terus passed out.
Sedar2 dah kat bilik balik with my hubby, mom, sis, bro in law and my 2 nieces including my bestfriend Abu ada.

And they told me the Laps took 5 hours!!
830 pm baru I kuar ya!
Padahal Dr Ng ckp patutnya 1 jam je!

Overall Dr Ng tebuk 4 lubang semuanya.
Took out 2 fibroids size 3 cm and 8 cm.
Yg membuat lama tu sebab dia kena betulkan adhesions sisa2 bekas operate yg lama tu.
Then letak my right ovary kat tempat yg sepatutnya.
Alhamdulillah both my tubes are not blocked.
Dan yg paling gembira bila Dr. Ng tunjuk my rahim yg dalam keadaan yg elok with no endo and Dr ckp I can deliver normal if I preggy nnt.
This time fibroid langsung tak kena rahim so Dr. tak usik la rahim tu.

The next day, I dah boleh bangun g toilet so Dr bagi I discharged.
I xde la nak berpantang sgt but my mom beria2..
Ari2 dia masak lauk sup !
After 2 weeks I dah pon keluar g mall.
Bahaha.

MC pon Dr bg 2 weeks je.

Ni dah 2 weeks masuk office baru terhegeh2 nak update.

Till then!

Total bill : RM 12K++







4 comments:

  1. MZ, so true...duit ble carik...but i guess the laps brought good news as well right? mana tau u can concive naturally :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin ST. tp next cycle if takde aral will start the icsi treatment.

      Delete
  2. Mudah2an MZ semakin sihat sepenuhnya dan dapat TTC dengan aman..mcm tu rupanya bila upgrade med card.kalo gitu nak biar je lah cenggitu,takyah dok upgrade2..hihi,.padahal akk tade budget pon nk upgrade :-)

    ReplyDelete

Tabung